PROJEKT KAPITEL 7
Goda råd till den som planerar att starta näthandel
Betydelsen av en bra affärsidé
Affärsidé är grunden till företaget och den ska vara enkelt för att både anställda och kunderna ska kunna lätt förstå den. Affärsidén är den första och viktigaste grunden i en affärsmodell för en verksamhet. Idén kan delas in i yttre - och inre affärsidé.
Yttre affärsidé
· Kundgrupp: Vilka riktar sig företaget till? Vad har denna grupp för behov?
· Produkt: Vad ska företaget erbjuda kunderna? Hur ska vi kunna fyller kundernas behov?
Inre affärsidé
· Metod: Hur ska företaget organiseras?
· Konkurrens: Hur ska företaget hävda sig mot andra företag i samma bransch?
Val av kundgrupp
Kundgruppen är dom som är tänkbara kunder för nätbutiken. De bör skrivas så detaljerat som möjligt för att man så enkelt som möjligt ska kunna ta beslut om sortimentet, utformningen av butiken och planeringen av marknadsföring. Man ska veta ålder, kön, bostad osv.
Sortiment
Man behöver tänka på hur brett och djupt sortimentet behöver vara för att tillfredställa kundens behov och efterfrågan.
Betalsystem
Det finns många olika betalningslösningar för e-handel. Ett litet företag passar postförskott eller fakturering bäst och ett stort företag kan använda helautomatisk betalning.
Det är viktigt i en nätbutik att betalsystemen är säkra och funktionella och att det går relativt fort för företaget att leverera varorna.
Transportlösning
Transport skall vara snabb och säker och helst även billig. Antingen köper man in varor och låter ett transportföretag sköta leveransen eller så gör man ett avtal med varuleverantörerna att dom ska leverera varorna direkt till kunderna. Exempel på företag som sköter transporter är banken, schenker och DHL. Man kan använda även posten.
Marknadsföring
Marknadsföringen är väldigt viktig. Man måste göra kunderna medvetna om att man finns och var man kan hittas. En vanlig butik kan man gå in i av ren nyfikenhet utan att veta vad det är för en butik men det kan man inte med en nätbutik om man inte känner till företagets namn eller webbadress. Nätbutiker marknadsför sig med hjälp av traditionella medier eller på nätet genom annonsering via banners eller knappar, digitala nyhetsbrev, sökmotors marknadsföring eller genom att skapa en sida på facebook.
Goda råd till den som ska starta en nätbutik
Alla dessa råd är riktade till dig som funderar på att starta en nätbutik men inte riktigt vet vad du ska tänka på. Det är viktigt att man har en bra affärsidé och profil vid utformningen av en nätbutik. Hemsidan bör vara överskådlig och enkel att hitta på. När man ska marknadsföra sig så tänk på att välja rätt medier så att man når ut.