PROJEKT KAPITEL 8

LAGSTIFTNING FÖR KONSUMENTER OCH FÖRETAG
För att skydda konsumenterna så finns det självklart ett antal lagar och regler som gäller. Ett antal ser du här nedan.
Marknadsföringslagen
Utgångspunkten för denna lag är konsumentens förståelse för budskapet i marknadsföringen. Lagen har en generalklausul som kräver att all marknadsföring ska vara sann och att kunden har rätt till information som har betydelse för köpet.
Prisinformationslagen
Konsumenten måste få reda på priset. Alla tillägg uttöver det urprungliga priset måste framgå då kunden har rätt till att få reda på totalkostnaden.
Distans och hemförsäljningslagen
Denna lag gäller när en kund handlar varor eller tjänster över nätet. Den behandlar frågor om ex. ångerrätt och säljarens informationsskyldighet.
Köplagarna
Den svenska lagstiftningen stödjer kunden om det är fel på varan eller om tjänsten inte blir som kunden rimligtvis kunde förvänta sig. Lagarna gäller såväl köp mellan privatperson och företag, mellan privatpersoner samt mellan företag.
Övriga lagar och regler
Det finns en del övriga lagar såsom FRA-lagen och personuppgiftslagen samt näthandelns egna etiska regler. Dessa finns för att alltid skydda konsumenten och förebygga kriminalitet och kundens integritet.